اعلام جزئیاتی درخصوص همایش «شمس و مولانا»
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۳۲۰۴
جزئیات شرکت در هشتمین همایش علمی «شمس و مولانا» اعلام شد.
به گزارش قدس آنلاین، این دوره از همایش در هفتم و هشتم مهرماه ۱۴۰۱ در شهر خوی برگزار شد و علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبگاه همایش به نشانی http://www.jashnvareh-shams.com مراجعه کنند.
همچنین محورهای هشتمین همایش «شمس و مولانا» به شرح زیر اعلام شده است:
۱.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱-۱. شرایط و آداب گفتوگو در اندیشههای شمس و مولانا
۲. آزادی و آزادگی در دیدگاه شمس و مولانا
۳. تحلیل مقالات شمس از دیدگاههای گوناگون زبانشناختی، ادبی، تاریخی، فرهنگی، جامعهشناختی و روانشناختی
۴. منابع عرفانی، فکری و ذوقی شمس تبریزی
۵. جایگاه و پژوهشهای مرتبط با شمس تبریزی در کشورهای مختلف جهان
۵-۱. آیینهای شرقی و حکمت شمس و مولانا
۵-۲. مولانا و شمس نزد پیروان ادیان مختلف مخصوصا در کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان
۵-۳. مولانا و شمس در فرهنگ شفاهی مردم افغانستان، ایران و ترکیه
۵-۴. مولانا و شمس در غرب
۵-۵. بررسی و نقد ترجمههای آثار مولانا و مقالات شمس به زبانهای دیگر
۶-۵. سیمای شمس در ادبیات داستانی معاصر ترکیه
۵-۷. بررسی و نقد آخرین پژوهشهای مربوط به حوزۀ مولانا و شمسپژوهی در ایران و جهان
۸-۵. شمس در ادبیات صوفیه عثمانی
۶. روایت گوناگون دیدار شمس و مولانا در متون تاریخی، سفرنامهها، تذکرهها و آثار مکتوب نزدیک به قرن هفتم
۶-۱. شمس تبریزی در متون تاریخی و تذکرههای ادبی
۶-۲. روابط فرهنگی آذربایجان و آناتولی در قرن هفتم هجری
۶-۳. تلقی شمس از عرفان، اخلاق و دیگر موضوعات دینی، تاریخی، اجتماعی و ادبی
۷. شمس و مولانا از نگاه یکدیگر
۸. گرایشهای تربیتی و روانشناختی در نظام فکری و تربیتی شمس و مولانا
۹. نسخهپژوهی مقالات شمس
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: شمس و مولانا همایش مولانا و شمس شمس و مولانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همایش تاثیر بحرانهای طبیعی بربناهای تاریخی در سمنان
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ در این همایش پروفسور گرون آرون عضو هیات رییسه موسسه تحقیقاتی ایسکارسا و استاد دانشگاه در ترکیه و پروفسور نیلگون الگون عضو تخصصی موسسه ایسکارسا درباره نتایج تحقیقاتشان برحفظ ونگهداری بناهای تاریخی سخنرانی کردند
امضای تفاهم نامه همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان مبنی بر همکاریهای دوجانبه برای بکارگیری فناوریهای نوین و حمایت از دانش بنیانهای این بخش از برنامههای این همایش بود
فاطمه داوری مدیر کل دفتر حفظ و احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این همایش گفت: از ۱۹ هزار بنا و محوطه تاریخی در کشور ۱۴ هزار بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ازاین رقم ۱۰ هزار بنا درمالکیت بخش خصوصی و مابقی در مالکیت دستگاههای دولتی است
داوری با بیان اینکه این بناها در معرض انواع بحران هاو حوادث طبیعی قرار دارند افزود:در بودجه امسال ۲۰۰ میلیاردتومان به عنوان منابع متمرکز حفاظت از بناها و محوطههای تاریخی کشور در نظر گرفته شده واما این رقم تا اعتبار مورد نیاز فاصله زیادی دارد و بهمین علت برای جلب مشارکت مردم ازپارسال انجمن خیران میراث فرهنگی فعال شده و تا پایان اردیبهشت هم شعبات استانی این انجمن فعال خواهد شد
مدیر کل دفتر حفظ و احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: چند سالی است مطالعات مربوط به حفظ و الگوسازی بناهای تاریخی شیخ علا الدوله سمنانی با تمرکز بر شناخت و تبیین فرایند اجرای این طرح بابهره گیری از فناوریهای نوین برای الگوسازی در دانشگاه سمنان آغاز و نتایج خوبی نیز حاصل شده شده است. در این همایش هم به همین علت این طرح مطرح و بررسی شد
۶۰۰ بنای تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شده که ازاین تعداد ۴۰۰ بنا مربوط به دوران پیش از قاجار است.